Didactiek van de hoop

Didactiek van de Hoop richt zich op het verminderen van klimaatstress onder jongeren door hoop te bieden op een duurzamere toekomst. Tijdens deze nascholing gaan we met twee experts in op de didactiek van Leren voor duurzame ontwikkeling en de didactiek van de hoop. Twee manieren van kijken naar onderwijs over klimaat en duurzaamheidsvraagstukken. We onderzoeken hoe je deze didactieken kunt benutten in het vormgeven van je eigen vak en breder kunt invoeren binnen de school.

Inhoud

Veel jongeren ervaren klimaatstress, wat hun dagelijks functioneren negatief kan beïnvloeden. Onderzoek toont aan dat extreme zorgen over klimaatverandering zelfs de bereidheid tot duurzame actie kunnen verminderen. De ‘Didactiek van de Hoop’ streeft ernaar deze verlamming te doorbreken door jongeren te inspireren met positieve toekomstperspectieven en hen te laten zien dat hun acties daadwerkelijk verschil kunnen maken.

In de 'Didactiek van de Hoop' betekent hoop het geloof in de mogelijkheid van een duurzamere en rechtvaardigere wereld, waarbij individuen een actieve rol spelen. Het doel is om gevoelens van angst en wanhoop te verminderen en leerlingen te motiveren om bij te dragen aan positieve veranderingen.

Wat leer je tijdens deze dag?

  • Positieve toekomstscenario's te verkennen en begrijpen;
  • Actief na te denken over hun rol in het bevorderen van duurzaamheid;
  • Kritisch te reflecteren op historische en toekomstige ontwikkelingen;
  • Creatief te verbeelden hoe een duurzame en rechtvaardige wereld eruit kan zien;
  • Samen te werken en gemeenschappelijke acties te ondernemen voor een betere toekomst.

Aanmelden:

Voor meer informatie over kosten en inschrijving, zie website van Wageningen Pre-University.