Afscheidswoorden Pieter Hogenbirk

1 april 2024 was het dan echt zo ver: Pieter Hogenbirk stopte als voorzitter van Vereniging NLT. We hebben hem gevraagd zich nog één keer tot de leden te richten.

Wat was het bijzonder. Voor het laatst mocht ik op 29 februari voorzitter zijn van de jaarlijkse nlt-conferentie. En mijn afscheid als voorzitter van de Vereniging na de maximale twee termijnen stond aan het eind van de dag onder het genot van een drankje gepland. Maar om vier uur stonden daar ineens familieleden, kleinkinderen en een aantal goede vrienden uit het onderwijs. Naast alle fijne nlt-collega’s die een heerlijke conferentie hadden beleefd. En toen kwam de burgemeester van mijn woonplaats Wijk bij Duurstede binnen voor een toespraak. Ik mocht een lintje in ontvangst nemen voor het stimuleren van innovatie en computergebruik in het onderwijs in het algemeen, en voor de laatste acht jaar voor nlt in het bijzonder. Ik ben er nog van ondersteboven dat de Vereniging daartoe het initiatief heeft genomen.

Maar wat heb ik ook van de laatste jaren genoten. Op de rijdende trein van de projectperiode vóór 2016 konden we ons vak samen met de leden verder ontwikkelen. Het moduleonderhoud werd voortgezet door de nlt-vaksteunpunten. We hebben nieuwe modules met nlt-docenten, testscholen en diverse geïnteresseerde organisaties kunnen maken. We hebben twee nieuwe leerlijnen: Duurzame Ontwikkeling en Digitale Technologie vormgegeven. Voor die twee onderwerpen hebben we ook challenges voor leerlingen georganiseerd. We hebben de website vernieuwd en regelmatig onze nieuwsbrief uitgebracht. Groot is ook de ambitie om ons vak voor de onderbouw vorm te geven. Immers, ons motto is: “We gunnen elke (bèta-)leerling nlt.” We hebben onderzoek uitgevoerd hoe ons vak op scholen wordt georganiseerd en welke knelpunten er zijn. Op basis daarvan zijn we bezig om echt werkende nlt-community’s voor docenten en toa’s te realiseren. En we zijn volop betrokken bij de aanstaande vernieuwing van het examenprogramma.

Kortom, we zijn een levendige en bijzonder gemotiveerde vereniging die interdisciplinair bètaonderwijs over de belangrijke vraagstukken van onze tijd vorm geeft. Ik ben daar trots op en blijf dan ook graag betrokken bij de toekomst van nlt in ieder geval wat betreft de vernieuwing van de examenprogramma’s.

Ik dank het Bestuur voor de collegialiteit en inspiratie, het Bureau voor het vele werk dat wordt verricht, de nlt-docenten en toa’s waar ik bewonderend en met lichte jaloezie naar heb gekeken en geluisterd, mijn vrienden in het netwerk voor hun luisterend oor en enthousiaste bijdragen. Het wens jullie allen en de Vereniging het allerbeste.

Per 1 april heb ik het stokje overgedragen aan de vice-voorzitter Wim Drost. Op 1 juni gaat onze nieuwe voorzitter Ralph Meulenbroeks aan de slag. Ik hoop dat hij er net zo veel plezier aan gaat beleven als ik.

Pieter Hogenbirk