Wijzingen in het bestuur van Vereniging NLT

Binnen het bestuur van Vereniging NLT heeft een wisseling van de wacht plaatsgevonden. Albert Noord heeft als bestuurslid afscheid genomen en zijn plek is opgevuld door Jeroen Thijssen.

Albert Noord was sinds 2017 lid van het bestuur. Hij vertegenwoordigde het noorden van het land, heeft een degelijke bèta-achtergrond, heeft aandacht voor techniek en heeft als regiovoorzitter technasium en nlt dichter bij elkaar gebracht. In 2019 werd hij rector van het Harens Lyceum en het Zernike College. Ondanks die omvangrijke rol heeft Albert het daarna toch nog 4 jaar in het bestuur volgehouden. Het bestuur is hem zeer dankbaar voor zijn inzet.

Jeroen Thijssen is docent nask, natuurkunde en nlt op Lyceum Elst. Daarnaast ben is hij sectievoorzitter van de sectie nlt op zijn school. Bijzonder is dat Jeroen in 2007 behoorde tot de eerste lichting leerlingen die zelf nlt heeft gevolgd. Het vak was anders dan andere vakken, en sprak hem meteen aan. Sinds 2017 staat hij zelf voor de klas als natuurkundedocent. Al vrij snel kreeg hij de kans om ook nlt te geven. Modules die hij ooit zelf als leerling heeft gedaan, legt hij nu uit aan zijn leerlingen. Het is volgens hem een vak dat iedere leerling op een middelbare school verdient. Niet alleen bèta-leerlingen, maar ook alfa's en gamma's. Door zijn veldervaring is hij een waardevolle aanvulling voor het bestuur van Vereniging NLT.

ALBERT NOORD AAN HET WOORD

Wanneer kwam je voor het eerst in aanraking met het vak nlt?
Dat was toen ik in 2008 directeur werd van het Dr. Nassau College in Assen.

Welke stem heb jij vooral in het bestuur laten horen?
Het centrale doel dat ik nastreefde was zorgen voor interne samenwerking, maar zeker ook samenwerking met externe partijen. Daarnaast de stem van het onderwijs laten horen en vooral hoe nlt in een school georganiseerd is. Welk een fijn vak het voor leerlingen en docenten is, maar ook welke dilemma’s het soms geeft voor de schoolorganisatie om het goed te organiseren.

Waarop ben jij het meest trots in wat Vereniging NLT voor elkaar heeft gekregen in de periode dat jij in het bestuur zat?
Dat we een grote groei hebben doorgemaakt wat betreft het aantal leden, dat we lid zijn geworden van het profielenberaad, dat er een mooie samenwerking met het Technasium tot stand is gekomen en dat we gestart zijn met het ontwikkelen van modules voor de onderbouw.

Wat is jouw nlt-wens voor de toekomst?
Ik gun iedere leerling het vak nlt. En ik hoop dat nlt in de onderbouw een succes gaat worden. Het zou mooi zijn als het vak een mooie rol kan spelen bij het neerzetten van de vakhavo.

3 VRAGEN AAN JEROEN THIJSSEN

Wanneer kwam je voor het eerst in aanraking met nlt?
Ik kwam voor het eerst zelf in aanraking met nlt toen ik mijn eigen profielkeuze moest maken op de middelbare school. Het vak nlt was toen net nieuw bij ons op school en sprak mij enorm aan. Vooral het onderwerp waar wij mee begonnen (Forensisch onderzoek) sprak tot de verbeelding en heeft mijn interesse gewekt. Daarnaast ook de enthousiaste docenten die het gaven.

Welke stem wil jij in het bestuur vooral laten horen?
Ik wil vooral vertellen hoe nlt op de werkvloer eruitziet. Beslissingen op bestuursniveau hebben een uitwerking op de werkvloer, maar wat is die uitwerking dan? Daarnaast vind ik het belangrijk dat nlt in scholen ook gedragen kan worden met de hulp van andere vakken. Nlt voor de bètaleerling bestaat al, maar ik gun het ook de alfa- en gammaleerling om zo’n gaaf vak als nlt te kunnen kiezen.

Wat hoop je over een jaar binnen het bestuur bereikt te hebben?
Ik hoop vooral dat scholen en docenten meer aan elkaar hebben bij het geven van nlt. Ik merk uit mijn eigen ervaring dat overleg vaak binnen de sectie plaatsvindt en het wiel daar opnieuw moet worden uitgevonden. Dit terwijl een school twee plaatsen verderop, of misschien wel in dezelfde stad, of zelfs binnen dezelfde scholengroep, al een oplossing heeft gevonden voor het punt waar je zelf tegen aanloopt. Ik zou graag willen dat scholen meer de samenwerking met elkaar kunnen vinden en daar allemaal de vruchten van kunnen plukken.