Je hebt keuze uit onderstaande drie presentatiesessies
Keuze 1.1: drie gekoppelde pitches over onderstaande drie thema's
Burger van Eendenkroos nieuwe module voor havo
Deze pitch gaat over het eten van vlees. We eten wereldwijd veel vlees. Te veel vlees. We eten vlees vooral om de eiwitten die erin zitten. De vraag naar eiwitten wordt met een groeiende wereldbevolking en toenemende welvaart steeds groter. De vraag naar eiwitten leidt tot meer vleesproductie. Dit resulteert in problemen voor het milieu en de gezondheid. Dit probleem vraagt om een verandering. Deze verandering is de eiwittransitie. In de module 'Burger van eendenkroos?' proberen we de volgende vraag te beantwoorden: 'Wat is er nodig voor de eiwittransitie van vlees naar plantaardig?' Om de vraag te beantwoorden kijken we naar gezondheid, ecologie, technologie, maar ook naar sensorisch onderzoek, ethiek en consumentengedrag.
Toekomst van de landbouw
De toekomst van de landbouw wordt een nieuwe lesmodule voor 6 Vwo. Leerlingen worden uitgedaagd om systeemdenken toe te passen op dit ingewikkelde vraagstuk. Zowel in het maatschappelijk aspect, als technologische innovatie als het ecologische aspect zullen de leerlingen zich verdiepen en leren dat er vele manieren zijn om tegen dit complexe systeem aan te kijken. Na deze ontdekkingsfase gaan de leerlingen in groepen werken aan een vrije opdracht, die in het verlengde van de drie eerder genoemde aspecten ligt. Er ligt een testversie klaar, dus als je belangstelling hebt, meld je aan als testschool!
Fijn stof
Fijn stof is een nieuwe lesmodule (Havo/Vwo) die de module Aërosolen opvolgt. Stichting Globe heeft in samenwerking met het RIVM een lesmodule ontworpen waarin de leerlingen allerlei meetdata genereren en deze toevoegen aan de database van het RIVM-Citizen Science project: samen meten aan luchtkwaliteit. In deze pitch een eerste kennismaking met de manier waarop je leerlingen in en buiten school kunnen bijdragen aan de burgerwetenschap.
Keuze 1.2: drie gekoppelde pitches over onderstaande drie thema's
Medische beeldvorming herzien
Tijdens deze pitch laten we je kennismaken met de module medische beeldvorming en nemen we je mee in de wijzigingen die er gemaakt zijn ten opzichte van de oorspronkelijke versie.
Nieuwe lesmodule over AI
Artificial intelligence (AI), Engels voor kunstmatige intelligentie, is een breed vakgebied dat gaat van het programmeren van algoritmes tot het doen van medisch onderzoek. Het is een samenspel van verschillende disciplines: spraakherkenning, machine learning, beeldherkenning en natural language processing. AI wordt gebruikt als je een verzekering wilt afsluiten, als je zit te ‘netflixen’ of als je via social media contact houdt met je vrienden. En nog op veel meer manieren.
In deze lesmodule leren leerlingen de wereld van AI beter kennen. Ze onderzoeken wat AI is en waar je AI tegenkomt in het dagelijks leven. Ook denken ze na over de relatie tussen mens en machine en wat het betekent dat we steeds meer denkwerk overlaten aan machines. Hoe maken computers eigenlijk zelf beslissingen? Daarnaast leren ze zelf programmeren in python. Zo kunnen ze aan het eind van de module zelf een ontwerp maken waarmee ze AI op een positieve manier inzetten.
Benieuwd naar de AI module? Bekijk 'm straks ook op de markt!
Nieuwe lesmodule Havo: Van idee naar 3D
Veel scholen hebben 3D-printers, maar lesmateriaal waarin de technologie wordt uitgelegd en toegepast, was er binnen nlt eigenlijk nog niet. In deze module maken de leerlingen in teams een bootje op zonne-energie. De afsluiting is een wedstrijd.
De gehanteerde didactiek is het expert-model. In de eerste twee, drie weken worden drie verschillende experts opgeleid, nml. in hydrodynamica en bootvorm, in 3D-ontwerp en -print technologie, en in PV-technologie. Daarna worden wedstrijdteams samengesteld met van elke expertise één lid. Desgewenst kan in het ontwerptraject de scrum-methode worden gebruikt.
In Sneek doen wij deze module al enige jaren; bij evaluaties komt hij steevast naar voren als een van de leukere modules, passend bij het karakter van het vak nlt.
In deze pitch wil ik de nadruk leggen op de praktische invulling.
Keuze 1.3: drie gekoppelde pitches over onderstaande drie thema's
Kansen met quantum
Quantum computing staat in de kinderschoenen, maar quantumcomputers kunnen dingen die een klassieke computer niet kan. Vandaar dat de tech-giganten en overheden miljarden miljarden in de ontwikkeling stoppen. Mythevorming ligt op de loer. Het vak nlt is bij uitstek geschikt voor een aangename -maar reële! - kennismaking met deze technologie van de 21e eeuw. Bij het afsluiten van de module kunnen alle leerlingen begrijpen dat een quantum computer inderdaad iets kan dat een klassieke computer nooit zal kunnen. Voor sommigen een trigger om quantum technologie in een vervolgopleiding verder te verkennen, voor anderen wellicht een lesson for life waarmee ze de middelbare school verlaten.
Scholing rondom leerlijn Digitale technologie
Digitale technologie wordt een belangrijke leerroute binnen het vak nlt, naast de leerroute rondom Duurzame ontwikkeling. Graag bespreken we in deze pitch delen we de ideeën rondom scholing op het onderwerp Digitale technologie. Hoe maak je je als docent deze leerlijn eigen? Welke mogelijkheden zijn er met bestaand materiaal? En welk nieuw materiaal wordt ontwikkeld? In deze pitch delen we de ideeën rondom scholing over deze leerlijn en over de manier waarop je deze leerroute kunt inrichten.
Bouwen op bewegende bodem
Een pitch over de nieuwe lesmodule voor havo Bouwen op Bewegende Bodem. Deze module gaat over het bouwen in aardbevingsgebieden, maar ook op allerlei andere gebieden met bewegende bodems, met name die in Nederland. De leerlingen maken kennis met het vakgebied van de ingenieur en het ingewikkelde werkveld.
De didactische keuzes die gemaakt zijn worden toegelicht en er wordt een handreiking gegeven hoe je de module in de klas kunt gaan inzetten.