Verslag van de Nationale conferentie nlt 2024
De wereld van natuurwetenschappen en technologie vraagt aan alle kanten om samenwerking. Niemand weet alles en de vraagstukken hebben wel al die verschillende inbreng nodig. De verschillende disciplines moeten daar een stem in hebben Science (Natuurwetenschap), Technologie, Engineering en Mathematics (wiskunde), STEM. In nlt komen deze facetten samen, op een manier die bij de afzonderlijke vakken moeilijker te realiseren is.
Klik hier voor een uitgebreid fotoverslag.
OPENINGSLEZING
De openingslezing werd verzorgd door Erik Faber van de Universiteit Twente. Hij liet zien hoe ingenieurs leren te ontwerpen in interdisciplinaire teams en hoe dat in vervolgopleidingen al wordt vormgegeven.
Werkgroepen van het ochtendprogramma (11:00-12:30)
Kijk hier voor de uitgebreide beschrijvingen van de workshops in de ochtend.
Klik op de werkgroep om de presentatie van de werkgroepleider te bekijken.
- Het conceptexamenprogramma en hoe nu verder?
- Duurzaam verbouwen: herziening 'nulenergiehuis' en 'duurzaam maar niet duur'.
- Fermenteren: een goede balans in het microbioom.
- De magie van de explosie.
- Dierenparadijs.
- Quantum ready.
- Vernieuwde robotica lesmodule nlt.
- Waarnemen en waarderen: wetenschap door scholieren.
- Statistiek in onderzoek, een andere statistiek module.
Werkgroepen van het middagprogramma (14:00-15:30)
Kijk hier voor de uitgebreide beschrijvingen van de workshops in de middag.
Klik op de werkgroep om de presentatie van de werkgroepleider te bekijken.
- Een stevig gebouw voor nlt, met het sein op groen.
- Werken met Wetropolis-modellen voor water in de ondergrond.
- AI: echt of nep?
- Transport van de toekomst.
- STEM toegepast in onderbouw-lesmodules over koralen
- STEM toegepast in onderbouw lesmodule over insectenhotel
- Textiel (fair fashion)
- De module logistiek: serious gaming met aansprekende contexten.
- Klimaatverandering: nu het Noordpoolgebied opwarmt.
- LOB in de nlt-les.
- Rubrics om de kwaliteit van leerlingenproducten te beoordelen.
- Buitenonderwijs in relatie tot de leerlijn Duurzame ontwikkeling.
WE HEBBEN ONZE STEM LATEN HOREN
In de lunchpauze gingen we met elkaar in gesprek over nlt op jouw school. Wat gaat er goed op jouw school en waar loop je tegenaan? Waar kunnen we elkaar bij helpen? De onderzoeksrapporten van de laatste jaren bieden ons hiervoor handvatten.
WEGENS SUCCES GEPROLONGEERD
De experimenteerkermis sloot deze dag af met allerlei leuke praktische opstellingen die zo in de klas kunnen worden gebruikt.