Leerlingen vertellen over nlt

Chaima El Asri

Chaima El Asri

“Wat nlt voor mij leuk maakt, is dat het zo gevarieerd is. Het ene moment leer je alles over het hart, bij de volgende module ben je de pH-waarde in de aarde aan het meten. Op dit moment ben ik bezig een TED-talk voor te bereiden. Je krijgt dan een kwartier om over een zelf gekozen onderwerp een boeiend verhaal te vertellen. Mijn talk gaat over slaap: waarom is slapen zo belangrijk? Het lijkt tegenwoordig heel stoer om te zeggen dat je weinig slaap nodig hebt, maar ik wil laten zien dat het echt noodzakelijk is voldoende uit te rusten. Ik vind een presentatie houden leuk, maar er zijn natuurlijk ook klasgenoten die dat best moeilijk vinden. Gelukkig worden ze daar dan ook goed bij begeleid.”
St. Michaël College Zaandam, havo 4

Karlijn van Gruiter

Karlijn van Gruiter

“Het is fijn dat je bij nlt opdrachten krijgt waarbij je zelf moet bepalen hoe je ze uitvoert. En vaak zijn dat maatschappelijke vraagstukken. Zo is het voor jongeren natuurlijk heel goed om de module over de effecten van alcohol te doen. Zelf vond ik een opdracht waarbij we in tweetallen een brug moesten bouwen erg bijzonder. Elk team had 250 ijsstokjes en moest zelf lijm uitvinden. Onze brug bleek het meeste gewicht aan te kunnen: pas nadat er 83,4 kilogram aan werd gehangen, bezweek hij. Ik vond dit zo leuk dat ik besloten heb bouwkunde te gaan studeren. Overigens: als je nlt in je pakket hebt, kan dat ook voordelig werken bij het inschrijven bij een studie. Sommige studies vereisen natuurkunde in je pakket, maar als je dat niet hebt, nemen ze vaak ook genoegen met nlt.”
Ostrea Lyceum Goes, havo 5

Mathilde Pasveer

Mathilde Pasveer

“Volgens mij hebben veel leerlingen een verkeerd beeld van nlt: dat het een vak is dat je er een beetje achterover leunend bij kunt doen. Mooi niet! Het is vaak heel hard werken. Maar dat is het wel waard. Want je bent er met onderwerpen bezig waar je normaal nooit mee in aanraking komt. Zo sprak mij de module Forensisch Onderzoek erg aan en ik vond het heel tof om moleculair te koken op school. Het is bij nlt heel belangrijk dat je leert hoe je een goede presentatie geeft. Als dat je niet ligt, kan nlt best pittig zijn, of juist een hele leuke manier om het te leren.”
Maartens College in Haren (GR), vwo 6

Stan Elenbaas

Stan Elenbaas

"Het grote verschil tussen een gewoon vak en nlt is dat je bij nlt echt heel diep in kunt gaan op één onderwerp, terwijl een gewoon vak alle thema’s moet behandelen. Ik hou zelf erg van onderwerpen die gaan over het menselijk lichaam. Bij het vak biologie komt dat wel aan bod, maar de nadruk ligt meer op de natuur. Daarom vond ik bijvoorbeeld de module ‘leef met je hart’ erg leuk. En ook heel handig, want ik wil iets in de zorg gaan doen: fysiotherapie of verpleegkunde. En ik denk dat ik dankzij deze module in ieder geval één tentamen niet meer heel goed hoef te leren. Dat geeft me een flinke voorsprong!"
Ostrealyceum Goes, havo 5

Myrre Verhaar

Myrre Verhaar

“Toen ik moest kiezen welke vakken ik in Havo 4 wilde volgen, twijfelde ik erg tussen aardrijkskunde en nlt. Het is het laatste geworden, omdat de vrijheid die je bij dat vak hebt me erg aansprak. Ik ben graag bezig met theorie, maar vind het ook wel erg fijn dat je bij nlt de theorie direct in de praktijk toepast. Op onze school bepaal je voor een deel zelf welke modules je volgt. Daardoor is nlt een mooie kans om te testen welke studierichting bij je past. Zo heb ik modules gedaan die met medicijnen en hersenen te maken hebben; mede daardoor ontdekt dat ik geneeskunde wil gaan studeren.”
St. Michaël College Zaandam, vwo 6

Merijn Lamers

Merijn Lamers

"Als je me vraagt wat ik écht geleerd heb op de middelbare school, denk ik meteen aan nlt. Bij nlt komen vakken vaak samen, bijvoorbeeld bij de module over het ontwikkelen van medicijnen. Hier keken we naar de werking van medicijnen op een scheikundig niveau en later leerden we wat dit voor een invloed had op mensen die deze medicijnen namen. Alle onderwerpen zijn toegepast, dus niet suf iets leren maar snappen waarvoor het gebruikt wordt en hoe het écht werkt. Een ander mooi voorbeeld is het programmeren van kleine robots. We begonnen met niets en eindigden met een werkend apparaat. Ik zat op het Dominicus college in Nijmegen. Daar worden de modules van nlt op de universiteit gegeven. Dit betekende dat we in een collegezaal een les kregen en daarna in kleinere zalen aan opdrachten gingen werken of practica gingen doen. Deze manier van onderwijs lijkt sterk op hoe het er op een universiteit zelf aan toe gaat. Deze ervaring heeft dan ook mee gespeeld in de afweging voor mijn vervolgopleiding."

Wageningen Universiteit, masterstudent biotechnologie