Elke school geeft op zijn eigen manier invulling aan het vak nlt. Maar waarom zou iedereen voor zich het wiel willen uitvinden? Om inspiratie op te doen en te leren van andere scholen, biedt Vereniging NLT scholen de mogelijkheid ondersteund te worden. Een collega van een andere school, voert tijdens dit bezoek gesprekken met docenten, de schoolleiding en leerlingen en dit resulteert in een rapport met daarin tops en tips. De ondersteuning is neutraal, oordeelt niet, maar kan docenten en de schoolleiding nieuwe inzichten geven in het invulling geven aan nlt, zowel organisatorisch als inhoudelijk.
Kwaliteitsmonitor
De Vereniging NLT biedt een kwaliteitsmonitor. Deze kwaliteitsmonitor is bedoeld om in kaart te brengen waar de school staat ten aanzien van de eigen nlt-kwaliteit. Hierbij worden onderscheiden:
De randvoorwaarden voor nlt (zoals rooster, TOA en facilitering). Het lesmateriaal wat door de school is ontwikkeld of aangepast. Het onderwijs in nlt (waaronder de samenwerking in het team en de afstemming tussen modules).