Nlt onderscheidt zich van de traditionele bètavakken in vier kenmerken:
Interdisciplinariteit
Leerlingen bereiden zich in de bovenbouw van havo en vwo voor op vervolgopleidingen. Veel meer dan vroeger zijn vervolgopleidingen in het hoger onderwijs interdisciplinair. Daarnaast wordt ook in monodisciplinaire opleidingen vaak benadrukt dat het belangrijk is te kunnen samenwerken met andere specialisten. De kennis vanuit verschillende disciplines is vaak nodig om vraagstukken te kunnen begrijpen en oplossen. Het is verstandig dat leerlingen zich hierop oriënteren.
Relatie tussen wiskunde en natuurwetenschappen
Binnen de natuurwetenschappen wordt wiskunde vaak gebruikt als gereedschap en/of taal. Wiskundige kennis en vaardigheden helpen bij het duiden van natuurwetenschappelijk grootheden door bijvoorbeeld het gebruik van termen, notaties, conventies en grafieken.
Aandacht voor de keuze van studie en beroep
In de nlt-lessen is het vanwege het interdisciplinaire karakter mogelijk een breed scala aan opleidingen en aansluitende beroepen ter sprake te brengen. Daarbij gaat het niet alleen om interdisciplinaire opleidingen maar ook om inzicht in de betekenis van monodisciplines bij het oplossen van interdisciplinaire vraagstukken.
Wisselwerking tussen natuurwetenschappen en technologie
Natuurwetenschappen en technologie hebben zich in nauwe relatie tot elkaar ontwikkeld. Bij de ontwikkeling van nieuwe technologie wordt vaak natuurwetenschappelijke kennis ingezet. Andersom leidt nieuwe technologie tot nieuwe kennis. Denk bijvoorbeeld aan verbeterde meetapparatuur. Voortgang in natuurwetenschappelijk onderzoek is ondenkbaar zonder gebruik te maken van technologie.