Vereniging NLT ontwikkelt een compleet programma voor de onderbouw. Vanuit actuele vraagstukken ervaren leerlingen de voordelen van interdisciplinair werken en maken ze kennis met de verschillende bètadisciplines. In iedere module wordt iets onderzocht of ontworpen, en iedere module bevat een praktische component: leerlingen maken iets, voeren een experiment uit of gaan programmeren. Er is aandacht voor leren samenwerken, reflecteren op het eigen leerproces en diverse manieren van presenteren.
Doelstellingen van het vak
- Leerlingen laten ervaren dat veel natuurwetenschappelijke en technologische vraagstukken een interdisciplinaire aanpak en samenwerking vragen, mogelijk ook met vakken of thema’s buiten het nlt-domein.
- Een brede oriëntatie bieden op de bètavakken om leerlingen hiervoor enthousiast te maken en om een begin te maken met profiel-, studie- en beroepskeuze.
- De werkelijke wereld van buiten binnen de school brengen door te werken vanuit actuele en relevante vraagstukken.
- Voorbereiding op nlt in de bovenbouw, onder andere met doorlopende leerlijnen op het gebied van onderzoeken en ontwerpen.
Hieronder vind je de modules die al beschikbaar zijn. Geïnteresseerd? Neem dan contact met ons op.
Duurzaam Consumeren (klas 2/3)
In de supermarkt zijn zoveel producten, zoveel keurmerken en zoveel claims, dat je soms het gevoel bekruipt dat je niet meer weet wat te kiezen. Hoe maak ik een duurzame…
Ontwerpen met AI (klas 1)
Leerlingen gaan in deze nieuwe module voor de onderbouw aan de slag met AI aan de hand van het centrale vraagstuk: Hoe kan AI iemands dagelijks leven verbeteren? Ze leren…
Dierenparadijs (klas 1)
In deze brugklasmodule “Dierenparadijs” gaan leerlingen aan de slag met het vraagstuk hoe het welzijn van landbouwhuisdieren, dierentuindieren of huis- en hobbydieren verbeterd kan worden. Eerst leren ze wat dierenwelzijn…
Fast Fashion deel 2 testversie (klas 2/3)
Deel 2 van Fast Fashion gaat over de stappen van dreed tot stof, waarbij weefpatronen worden bestudeerd. Daarna komt de stap van stof naar patroon, waarbij wiskundig inzicht en nauwkeurige…
Fast Fashion deel 1 testversie (klas 1/2)
Waarvan wordt mijn kleding gemaakt? Dit onderdeel gaat over vezels; van plant tot draad en van draad tot stof. De stof van kleding bestaat weer uit een patroon en de…
Insectenhotel: voor meer biodiversiteit in de leefomgeving (klas 1)
Deze lessenreeks gaat over de eigen invloed van de leerling op de leefomgeving. Doordat de leerling de eigen leefomgeving goed leert kennen, kan er ook gericht positief worden bijdragen aan…