Stop navigatie

(disclaimer)

Disclaimer

  

Deze nlt module *) is geschreven voor Havo-4 leerlingen die iets willen uitzoeken, en willen weten hoe betrouwbaar het antwoord is. 

De term onderzoeksvraag is wellicht wat ongelukkig gekozen. Immers, je kan onderscheid maken tussen beschrijvend onderzoek, verklarend, vergelijkend, evaluerend en ontwerponderzoek. In veel gevallen kan de onderzoeksvraag met kwalitatieve methoden beantwoord worden. Daarbij is wel aandacht voor de betrouwbaarheid, maar een kwantitatieve, statistische analyse is niet mogelijk.

In deze module bedoel ik met onderzoeksvraag dus eigenlijk de natuurwetenschappelijke variant, gebaseerd op kwantitatief, empirisch onderzoek.

Ik ben benieuwd naar andere meningen, feed-back, tips&tops.
Schroom niet mij te mailen op m.mojet@rsg-sneek.nl

Mart H. Mojet
docent nlt op de RSG Magister Alvinus, Sneek.

  

*) nlt staat voor natuur, leven en technologie (zie ook vereniging-nlt.nl). Het is een bèta vak voor Havo/Vwo bovenbouw. In dit vak wordt de kennis van de natuurkunde, scheikunde en biologie toegepast. Je zou kunnen zeggen dat het vak de ingenieurskant toevoegt. De natuurwetenschappelijke kennis op zich is niet voldoende. Kernvragen zijn : "Hoe meet ik dat?", "Hoe maak ik dat?". 
nlt is een modulair vak, elke 7-8 weken een ander onderwerp. Deze module beoogt de leerling de tools te geven om goed kwantitatief onderzoek te doen, met uitspraken over statische significantie.

  

Dit artikel valt onder de licensiebepalingen van Creative Commons Naamsvermelding Gelijk delen Licentie 4.0